Anmäla ägarbyte för vatten, avlopp och avfall
När du säljer eller överlåter ditt hus, flerfamiljshus, företag eller verksamhet behöver du anmäla ett ägarbyte för dina vatten-, avlopps- och avfallsabonnemang.

Om vi inte får veta att du sålt eller överlåtit din fastighet står du kvar som betalningsansvarig, vilket innebär att fakturorna kommer till dig. Därför är det viktigt att du gör en anmälan till oss så nära ägarbytet som möjligt. Tänk också på att läsa av vattenmätaren, om sådan finns, i anslutning till köparens tillträdesdag och registrera den i anmälan.
Anmäl ägarbyte via vår e-tjänst Vatten- och avfallsabonnemang anmälan om ägarbyte
Till dess att anmälan registrerats hos oss står säljaren kvar som betalningsansvarig. När registreringen gjorts lägger vi upp köparen som kund och gör sedan en slutfaktura till säljaren och skiftar ägarförhållandet.
Tänk på det här
- Det är säljaren som ansvarar för att anmäla ägarbyte.
- Har du kommunalt vatten måste du läsa av din vattenmätare, om sådan finns, vid datum för ägarbyte och meddela oss. Det innebär att du måste invänta överlåtelsedatumet innan anmälan om ägarbyte är komplett. Har du flera mätare ska du även ange mätarnumret, som står på vattenmätaren.
- Befintliga avfallskärl tillhör fastigheten. När du flyttar ska någon annan ta över dina
kärl. Om köparen önskar ett brunt kärl för matavfall eller återlämna ett befintligt brunt kärl och istället hemkompostera, eller ha annan intervall på hämtning av restavfall, gör du anmälan via våra E-tjänster. - Tänk på att eventuella dispenser/särskilda abonnemang som funnits för fastigheten upphör att gälla i samband med ägarbytet. Dispensen är personlig och följer inte fastigheten.
- Ska du hyra ut eller hyra en fastighet ska du inte anmäla ägarbyte. Det är alltid fastighetsägaren som är kund hos oss. Om hyresvärden vill att du som hyresgäst ska betala fakturan måste hyresvärden anmäla det via vår E-tjänst Medgivande om att styra faktura till hyresgäst