Passersystem på återvinningscentralerna i Idre och Älvdalen
Nu inför vi ett passersystem på återvinningscentralerna (ÅVC) i Älvdalens kommun, med start i Idre och Älvdalen. En säkrare miljö för besökare och personal, mindre trängsel och effektiv betalning för verksamheter är några av fördelarna med det nya systemet.

Varför ett passersystem?
Som kund kan det kanske vara svårt att till en början se fördelarna med ett passersystem,
men faktum är att det löser flera problem samtidigt – både för dig som besökare och för oss som jobbar med avfall och återvinning. Till exempel:
- En trygg och säker miljö för våra medarbetare och besökare
- Rättvis betalning - vi kommer nu enkelt och smidigt kunna ta betalt av verksamheter eller besökare från andra kommuner, vilket innebär att kostnaderna blir lägre och att din taxa inte behöver höjas på grund av obehöriga besök
- Effektiv administration
- Förberedelse inför att på sikt kunna införa flexibla utökade öppettider
Vad innebär det för mig som privatperson?
Du som är folkbokförd i Älvdalens kommun* eller har avfallsabonnemang för fritidshus i kommunen har automatiskt tillträde återvinningscentralen och kan i stort sett besöka oss precis som vanligt.
- Inpassering görs med med svenskt körkort, Freja eID eller Nodava-appen (kräver inloggning med BankID)
*och har ett avfallsabonnemang för privathushåll.
Är du folkbokförd på annan ort, saknar svenskt körkort eller är delägare i ett fritidshus?
Om du står som abonnemangsägare så kommer ditt svenska körkort att fungera som passerkort. Om du saknar svenskt körkort, är skriven på annan ort eller är delägare i ett fritidshus (men inte står som abonemangsägare) så kan du anmäla att du vill få tillgång till återvinnningscentralen genom att använda vår e-tjänst Passerkort återvinningscentral
För dig som inte får fakturor direkt från oss:
För dig som inte är folkbokförd i kommunen och tillhör en samfällighet, en bostadsrättförening eller bor i en hyreslägenhet kan tillträde inte ges automatiskt då det inte är du som fastighetsägare som står på avfallsabonnemanget. Använd e-tjänsten och fyll i informationen som efterfrågas. Under fältet 'Ange kundnummer' skriver du istället in namnet på den bostadsrättsförening eller samfällighet du tillhör alternativt din hyresvärd.
För dig som företagare:
Befintlig betallösning med företagsbiljetter ersätts helt och du som vill lämna verksamhetsavfall på återvinningscentralen i Idre eller Älvdalen behöver beställa Passerkort för återvinningscentral.
- Inpassering görs med Passerkort för återvinningscentral. Beställ kort här: Passerkort återvinningscentral
- Avgiften faktureras automatiskt vid inpassering. Läs mer om priser och villkor gällande besök på återvinningscentralen här: Nodava för företag
Beställ ditt passerkort redan idag så att vi hinner skicka det till dig i god tid innan systemet driftsätts
Förbättrat trafikflöde på Idre ÅVC
Vi har anlagt en ny separat utfart på Idre ÅVC vilket bidrar till att förbättra trafikflödet och säkerheten. Det innebär att biltrafiken inne på anläggningen nu är enkelriktad och att det råder backningsförbud.
Kort om finansiering av återvinningscentraler
Återvinningscentralernas verksamhet är inte skattefinansierad utan bekostas genom den grundavgift i avfallstaxan som hushållen i Älvdalens kommun betalar. För privatpersoner ingår därför kostnadsfria besök genom avgifterna för avfallshantering som inkluderar både hushållsavfall och möjlighet att lämna grovafall på återvinningscentralen.
I avfallstaxan för företag ingår däremot inte användningen av återvinningscentraler. I Älvdalens kommun kan företagare nyttja återvinningscentralerna mot en besökskostnad som ska motsvara en ungefärlig självkostnad för mottagande, transport och behandling av avfallet.
Läs mer om Nodavas uppdrag och vad som gäller för dig som företagare här:
Nodava för företag
Tidplan och aktuellt i projektet
Januari & februari: Besiktning och färdigställande
Mars: Igångsättning av drift
Sidan uppdateras löpande.
Frågor och svar
När du kommer till infarten kommer du att mötas av en terminal där du får identifiera dig med körkort, passerkort eller Nodava-appen (med BankID). Därefter öppnas en bom och du släpps in och kan lämna ditt avfall precis som vanligt.
Nej, det enda som krävs för att komma in på återvinningscentralen är en enkel identifiering.
Det är kostsamt att ta hand om avfall på rätt sätt. Många avfallsslag är dyra att bli av med, exempelvis det restavfall som går till förbränning. Utöver behandling behöver vi även finansiera insamling, transporter och personal.
Genom att säkerställa att företagare och utomstående besökare betalar för sina besök på återvinningscentralen belastar vi inte hushållen i kommunen med högre kostnader än nödvändigt.
Fritidshus på Idre Fjäll kan tyvärr inte automatiskt ges tillträde till återvinningscentralen då det är Idre Fjäll som är kund hos Nodava, och inte varje enskild fritidshusägare. Använd e-tjänsten och fyll i informationen som efterfrågas. Under fältet 'Ange kundnummer' skriver du istället in 'Idre Fjäll'.
Om du har ett svenskt körtkort så ger vi dig behörighet direkt via det, om inte så skickar vi ett passerkort till dig.
Vi vill att det ska bli lättare för dig som kund att göra rätt och att så mycket avfall som möjligt ska samlas in och återvinnas på rätt sätt.
För att kunna öka tillgängligheten och göra det enklare för privatpersoner i kommunen att lämna sitt avfall förbereder vi inför att på sikt kunna införa flexibla utökade öppettider, vilket innebär en möjlighet att besöka återvinnigscentralen när det passar dig.
För företag kommer det finnas en alternativ betallösning i de fall man inte hunnit få sitt passerkort än. Om det gäller dig som privatperson så kan du ta kontakt med ÅVC-personalen på plats så kan de hjälpa dig.
Kontakta kundstöd så hjälper vi dig.
Det är inte tillåtet eftersom att det är olagligt att låna någon annans identitetshandling och utge sig för att vara den personen. Det är också olagligt att låna ut sin egen identitetshandling om man vet eller misstänker att den som lånar identitetshandlingen kommer att missbruka den, till exempel genom att uppge sig för att vara den person som handlingen är utfärdad för.
Beställ ett nytt ersättningskort via e-tjänsten. Det nya kortet kostar 250 kronor. Vi lägger till avgiften för kortet på din ordinarie avfallsfaktura.
För dig som är privatperson kan vi enkelt spärra ditt gamla kort. Om du har ett företag med mer än ett passerkort så behöver du kontakta kundstöd så att vi kan hjälpa dig att spärra rätt kort.
Ja, det går bra. För företag och verksamheter är passerkorten dock inte personliga utan kan användas gemensamt av olika personer som är anställda på samma företag. Upp till tre kort går att beställa kostnadsfritt, därefter kostar varje nytt kort 150 kr.