Passersystem på återvinningscentralerna i Idre
och Älvdalen
Under hösten påbörjas införandet av ett passersystem på återvinningscentralerna i Älvdalens kommun, med start i Idre och Älvdalen. En säkrare miljö för besökare och personal, mindre trängsel
och effektiv betalning för verksamheter är några av fördelarna med
det nya systemet.
Varför ett passersystem?
Som kund kan det kanske vara svårt att till en början se fördelarna med ett passersystem,
men faktum är att det löser flera problem samtidigt – både för dig som besökare och för oss som jobbar med avfall och återvinning. Till exempel:
- En trygg och säker miljö för våra medarbetare och besökare
- Rättvis betalning - vi kommer nu enkelt och smidigt kunna ta betalt av verksamheter eller besökare från andra kommuner, vilket innebär att kostnaderna blir lägre och att din taxa inte behöver höjas på grund av obehöriga besök
- Effektiv administration
- Förberedelse inför att på sikt kunna införa flexibla utökade öppettider
För dig som privatperson:
- Inpassering görs i första hand med med körkort eller id-kort med QR-kod
- Du ska vara folkbokförd i Älvdalens kommun eller ha avfallsabonnemang för fritidshus
För dig som företagare:
- Avgiften faktureras automatiskt vid inpassering
- Inpassering görs med ÅVC-kort. Kortet/korten kommer du att kunna beställa från Nodava
Alla företag som tidigare löst företagsbiljett hos oss kommer att få ett brev med ytterligare information och hur de gör för att beställa ÅVC-kort.
Kort om finansiering av återvinningscentraler
Återvinningscentralernas verksamhet är inte skattefinansierad utan bekostas genom den grundavgift i avfallstaxan som hushållen i Älvdalens kommun betalar. För privatpersoner ingår därför kostnadsfria besök genom avgifterna för avfallshantering som inkluderar både hushållsavfall och möjlighet att lämna grovafall på återvinningscentralen.
I avfallstaxan för företag ingår däremot inte användningen av återvinningscentraler. I Älvdalens kommun kan företagare nyttja återvinningscentralerna mot en besökskostnad som ska motsvara en ungefärlig självkostnad för mottagande, transport och behandling av avfallet.
Läs mer om Nodavas uppdrag och vad som gäller för dig som företagare här:
Nodava för företag
Tidplan och aktuellt i projektet
Hösten 2024: Markarbeten, installation, test och utvärdering
Början av 2025: Igångsättning av drift
Sidan uppdateras löpande, mer information om införandet kommer under hösten.
Frågor och svar
När du kommer till infarten kommer du att mötas av en terminal där du får idenfifiera dig med körkort, id-kort eller ÅVC-kort. Därefter öppnas en bom och du släpps in och kan lämna ditt avfall precis som vanligt.
Nej, det enda som krävs för att komma in på återvinningscentralen är en enkel identifiering.
Det är kostsamt att ta hand om avfall på rätt sätt. Många avfallsslag är dyra att bli av med, exempelvis det restavfall som går till förbränning. Utöver behandling behöver vi även finansiera insamling, transporter och personal.
Genom att säkerställa att företagare och utomstående besökare betalar för sina besök på återvinningscentralen belastar vi inte hushållen i kommunen med högre kostnader än nödvändigt.
Vi vill att det ska bli lättare för dig som kund att göra rätt och att så mycket avfall som möjligt ska samlas in och återvinnas på rätt sätt.
För att kunna öka tillgängligheten och göra det enklare för privatpersoner i kommunen att lämna sitt avfall förbereder vi inför att på sikt kunna införa flexibla utökade öppettider, vilket innebär en möjlighet att besöka återvinnigscentralen när det passar dig.