Nodava-appen

Vi ser fram emot att inom kort lansera Nodava-appen. Du får all information du behöver från oss - direkt i telefonen eller surfplattan.

Bild

Exempel på hur det kan se ut när du får push-notiser från Nodava-appen till din telefon eller surfplatta.

Med Nodavas app gör vi det enklare för dig som bor och/eller vistas i Mora, Orsa och Älvdalens kommuner att ha koll på dina avfalls- och VA-tjänster. Du får push-notiser när du ska ställa ut avfallskärlen, du hittar öppettider till återvinningscentraler och du hittar rätt väg att kontakta oss genom e-tjänster eller kundstöd. Du får också meddelanden om driftstörningar, nyheter och mycket mer. I Nodava-appen hjälper vi även dig att sortera rätt med en gedigen sorteringsguide. Vi gör det lätt för dig att göra rätt.

Nodava-appen ger dig:

  • Push-notiser när det är dags att ställa fram dina kärl (soptunnor) för tömning
  • Push-notiser om driftstörningar
  • Nyheter om vad som händer inom vatten, avlopp (VA) och avfall i Mora, Orsa och Älvdalen
  • Information om återvinningscentralernas öppettider samt vägbeskrivning
  • Lista, karta och GPS-koordinater för alla återvinningsstationer
  • Sorteringsguide som underlättar för dig när du ska sortera ditt avfall
  • Direktlänk till våra e-tjänster där du kan följa ditt ärende i realtid och få meddelanden från handläggaren
  • Öppettider och kontakt med Kundstöd
  • Vanliga frågor och svar

Frågor och svar om Nodava-appen

Vi vill göra det enklare för dig som bor och/eller vistas i Mora, Orsa, Älvdalen att få relevant information från Nodava, som är norra Dalarnas gemensamma VA- och avfallsbolag. Genom Nodava-appen kan vi kommunicera direkt med dig som kund så att du får aktuell information och nyheter, utan att själv behöva söka upp det.

Du laddar enkelt hem Nodava-appen via App-store eller Google-Play, beroende vilken typ av telefon eller surfplatta du har. Sök på Nodava och du kommer att känna igen vår logotype (bild på logo). Du kommer att guidas i installationen, där du exempelvis ombeds att fylla i din adress. Den behöver du ange för att vi ska kunna skicka push-notiser om när vi kommer och hämtar avfallet hos just dig. Vi kan också använda din adress om det är en driftstörning där du bor, så att du får information direkt från oss. Du kan också fylla i vilken eller vilka återvinningscentraler du är intresserad av så att du vet när de är öppna.

Genom att du ställer in din adress så kan vi förse dig med relevant information från oss. Har du en anhörig som du vill hjälpa att ha koll på till exempel hämtning för avfall i anslutning till en fastighet så kan du fylla i fler adresser och få push-notiser även för den. Genom vår sorteringsguide kan du enkelt söka på olika avfallsslag och få kunskap om hur du ska sortera dem. I Nodava-appen finns det också kontaktuppgifter till oss, till antingen E-tjänster eller Kundstöd.

Fråga gärna någon anhörig eller vän i första hand, annars är du varmt välkommen att kontakta vårt Kundstöd på telefon 020-552700. Vi har full förståelse för att alla inte tycker att det är enkelt från början men när appen väl är på plats i telefon och/eller surfplatta så är det just det – enkelt.

Det har vi förståelse för, men vi kommer enkom använda din adress för att kunna förse dig med den information du behöver från oss för att vi ska underlätta för dig.

För att det är det enklaste sättet för dig som kund att få den information du behöver från oss, oavsett om du är bosatt i området eller på besök. Det är också det är det enklaste sättet för oss att nå dig. Vi kan kommunicera med dig direkt i realtid, utan att vara beroende av kalendrar, tidningar, reklamblad och/eller sociala medier.

Senast uppdaterad: 27 september 2024