Nu gäller Mora kommuns Avfallstaxa för 2024

Från 1 juli gäller 2024 års avfallstaxa i Mora kommun. Perioden januari till juni kommer att faktureras retroaktivt. Det totala retroaktiva beloppet för ett permanentboende är cirka 90 kronor.

Bild

Mora kommuns avfallstaxa beslutades i kommunfullmäktige under hösten 2023. Taxan överklagades dock, varpå 2023 års taxa varit den som tillämpats hittills under 2024. Efter dom i Förvaltningsrätten har Moravatten bestämt att tillämpa 2024 års taxa från 1 januari vilket innebär att årets första sex månader kommer att faktureras retroaktivt. Det retroaktiva beloppet är cirka 90 kronor för permanentboende, då taxan höjts med cirka 15 kronor (fem procent) per månad i jämförelse med 2023 års taxa. För fritidsboende är höjs taxan med 8 kronor per månad, varpå det retroaktiva beloppet blir cirka 50 kronor.

Här finns alla taxor för 2024 »

I alla Sveriges kommuner är avfallshanteringen finansierad med avfallsavgifter som tas ut för insamling och behandling av avfall inom det kommunala ansvaret. För att kunna ta ut avgifter måste kommunen upprätta en avfallstaxa som beslutas av kommunfullmäktige. Kommunens avgifter täcker som regel hela kostnaden för avfallshanteringen. Det finns inga formella hinder att skattefinansiera verksamheten, men det förekommer i praktiken bara vid underskott i verksamheten.

Nodava ansvarar för avfallshanteringen i kommunerna Mora, Orsa och Älvdalen. Avfallstaxorna beslutas av kommunfullmäktige i respektive kommun,

Förändringar inom avfallsområdet har inneburit ändrade förutsättningar för utformning av avfallstaxa. Kostnadsbilden har förändrats. Kostnader för behandling och hantering har i många fall ökat, bland annat beroende på nya skatter, högre miljökrav och nya tjänster. Återvinningscentraler och insamling av hushållens farliga avfall utgör en allt större del av den kommunala avfallsbudgeten. Det finns allt oftare miljöstyrande taxor som fungerar som incitament för ökad källsortering hos hushållen.

Ytterst avgörs taxans utformning av de lokala ambitioner och förutsättningar som finns i respektive kommun. I kommuner med exempelvis långa transportavstånd blir ofta kostnaden för avfallshanteringen högre. Lokala miljömål och prioriteringar, service för grovavfall, eventuell fastighetsnära insamling med mera påverkar kommunens kostnader. Sammantaget avspeglas allt detta i kommunernas avfallsavgifter. Det kan därför vara svårt att göra rättvisande jämförelser mellan olika kommuner.

Grundläggande juridiska krav när en avfallstaxa fastställs:

  • Miljöbalkens 27 kap. 4-6 §§ ska tillämpas. Det innebär bland annat att avfallstaxan ska antas av kommunfullmäktige och att det ska finnas bestämmelser om vem som är avgiftsskyldig och till vem avgiften ska betalas. Avgiften ska vara årlig om den inte avser hantering vid enstaka tillfällen.
  • Avgifterna som tas ut får inte vara högre än de nödvändiga kostnaderna för infrastruktur samt planerings-, kapital- och driftkostnader för renhållningen (motsvarar kommunallagens självkostnadsprincip) Självkostnaden avser inte kostnaden för den enskilda prestationen utan de samlade kostnaderna för hela avfallsverksamheten.
  • Taxan kan användas som styrmedel så att återvinning och annan miljöanpassad avfallshantering stimuleras.
  • Likställighetsprincipen ska tillämpas, vilket innebär att invånarna ska vara likställda i fråga om sina rättigheter och skyldigheter gentemot kommunen (kommunallagen 2 kap. 3 §). Samma avgift ska tas ut för samma prestation/tjänst.
  • Nytt från 2020 är att kommunen också får ta ut avgifter för förebyggande av avfall, dels för information och dels för åtgärder kring insamling och sortering.
Senast uppdaterad: 26 juni 2024