Revidering av allmänna bestämmelser för vatten och avlopp i Orsa kommun
Allmänna bestämmelser för användning av kommunens allmänna vatten- och avloppsanläggning, ABVA, i Orsa kommun är reviderad från 1 januari 2024.
ABVA reglerar rättigheter och skyldigheter mellan VA-huvudmannen och de fastighetsägare som enligt Lagen om allmänna vattentjänster, LAV, har rätt att bruka VA-anläggningen. Som fastighetsägare har du ansvar för att ta reda på vad som gäller för just din fastighet.
Den tidigare ABVA:n i Orsa kommun trädde i kraft 1 januari 2009. Då var kommunen huvudman för den allmänna VA-anläggningen och tekniska kontoret ansvarade för VA-verksamheten. Sedan 2010 är Orsa Vatten och Avfall AB huvudman för VA-anläggningen i Orsa kommun och Nodava ansvarar för VA-verksamheten. Med anledning av förändrade myndighetskrav samt justeringen i huvudmannaskapet behövde ABVA i Orsa revideras och det fanns också ett behov av att förtydliga bestämmelserna för vatten och avlopp i kommunen. Därför trädde en reviderad ABVA i kraft i Orsa kommun från 1 januari 2024.
I ABVA finns bland annat regler för:
- Gränsdragningen mellan Orsa Vatten och Avfall AB och dig som fastighetsägare
- Hur dag- och dräneringsvatten ska hanteras
- Avloppsvatten och vad som får spolas ner i avloppet
- Åtgärder för att minska risken för källaröversvämning
- Priser och avgifter
Den reviderade ABVA:n i Orsa förtydligar gränsen mellan vad som anses vara spillvatten, respektive dagvatten, som fått varsin rubrik. För att öka tydligheten i informationen till fastighetsägarna finns information som hör till en viss punkt eller tjänst direkt under den aktuella punkten eller tjänsten. Språket har också moderniserats.