Tuff start vid övertagande av återvinningsstationer: ”Ber våra kunder att ha tålamod”
1 januari tog Nodava, i egenskap Mora, Orsa och Älvdalens gemensamma avfallsbolag, över återvinningsstationerna i kommunerna när en ny förpackningsförordning trädde i kraft. Det blev en tuff start med överfulla återvinningsstationer som en följd av mycket folk i regionen samt glapp i tömningsschemat i samband med övertagandet.

Annika Wikholm, projektledare för avfall vid Nodava.
Överfulla återvinningsstationer i samband med jul- och nyårshelgerna är emellertid ingen nyhet.
Vi har förstått på FTI, Förpackningsinsamlingen, som haft uppdraget fram till att vi tog över vid årsskiftet att det är ett återkommande problem. Vi har förberett oss väl men flera olika faktorer bidrog till att det ändå var många stationer som var överfulla i början av året, tyvärr, säger Annika Wikholm, projektledare avfall vid Nodava.
En av orsakerna är att det varit betydligt mycket mer folk i regionen jämfört med en normal jul- och nyårshelg, framför allt i skidorterna Orsa Grönklitt och Idre Fjäll och Idre Himmelfjäll i Älvdalens kommun.
Tyvärr har vi sett att många turister inte tar ansvar för sitt avfall och om det är fullt i behållarna ställer sina kassar på marken runt behållarna. Vi för en dialog med skidorterna och entreprenörerna för att få bukt med problemen.

Återvinningsstationen i Fjätervålen i Älvdalens kommun.
En annan orsak till att många återvinningsstationer varit fulla är att det blev avvikelser i tömningsschemat i samband med övertagandet från FTI.
En tömning uteblev i mellandagarna så vi började med att komma efter redan vid starten.
Som en följd av fulla återvinningsstationer är det många som fyller på med sitt avfall utanför containrarna, fast de är fulla.
Det gör så klart inte situationen bättre och vi uppmanar alla att tänka till och ta ansvar.
Inför övertagandet lanserade Nodava en E-tjänst som gör det enkelt att felanmäla om det är fullt eller stökigt på återvinningsstationen. Den har fungerat bra och flertalet ärenden har kommit in.
Det är jättebra att man använder E-tjänsten och felanmäler så att vi har ett underlag om vi exempelvis behöver göra justeringar i tömningsschemat eller ställa ut flera behållare och öka frekvensen. Vi ber våra kunder att ha tålamod, vi jobbar hårt för att det ska bli bättre, säger Annika Wikholm.